Insights
Interessante artikelsEigendomsvoorbehoud : Handel snel bij faillissement
In een eerder artikel werd er al op gewezen dat verkopers en leveranciers problemen met slecht betalende klanten kunnen voorkomen via een clausule van eigendomsvoorbehoud in hun algemene voorwaarden. Met dergelijke kan men namelijk contractueel bepalen dat het...
De Pauliaanse vordering, efficiënt beschermingsmechanisme bij invorderingen
Hoe zich te verzetten tegen bedrieglijke onvermogendmaking van zijn schuldenaar. Niet iedereen is te goeder trouw. Zo komt het in de praktijk voor dat mensen met schulden zich met de hulp van vrienden of familie bedrieglijk onvermogend maken zodat zij hun schuldeisers...
De frustratie van elke schuldeiser: hoe geld recupereren bij de zaakvoerder van het failliete bedrijf.
De frustratie van elke schuldeiser: recuperatie van openstaande facturen najagen bij een failliet bedrijf. Dergelijke frustratie wordt nog versterkt wanneer het faillissement de fout is van de zaakvoerder die bewust het bedrijf heeft leeg gehaald om vervolgens het te...
Geen vervoersvergunningen = geen vervoersvergoeding?
België is dankzij de centrale ligging en de aanwezige infrastructuur dé uitvalsbasis bij uitstek voor tal van transportondernemingen. Elke Transportfirma, gevestigd in België, is wettelijk verplicht houdster te zijn van een nationale of van een communautaire...
Verstrenging betalingstermijnen in de Wet op de Betalingsachterstand
Op 14 augustus 2021 werd een wet aangenomen tot wijziging van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties; De wijzigingen zijn minimaal.Ondernemingen ondervinden nog steeds problemen met het betaalgedrag van...
Tips om uw facturen vlot te innen
Openstaande facturen; Ieder bedrijf wordt er mee geconfronteerd. Maar liefst één factuur op drie wordt laattijdig betaald. Dan zijn er nog de vaak nodeloze discussies met de klant die bijvoorbeeld beweert dat hij de factuur niet ontvangen heeft. Laattijdige betalingen...